Orrmelléküreg orbánc (erysipelas)

Orrmelléküreg orbánc (erysipelas)

INFÚZIÓS KEZELÉS ORBÁNCBAN   ←

orbanc streptococcusAz orbánc 70%-ban az arcra és fejre lokalizálódik. Az orrüreg orbáncos gyulladása rendszerint másodlagos, és a folyamat az arc bőréről terjed az arcüregekre. Az orrüreg elsődleges orbánca ritkán észlelhető.

Az orrmelléküreg orbánc megbetegedés hidegrázással, magas lázzal (39 - 40° C-ig) kezdődik, az általános állapot súlyos, és erős fejfájás lép fel. Az arcüreg orbáncnál az orrszárnyak tájékán levő repedések és horzsolások a streptococcus fertőzés behatolási kapui.

Arcüreg orbánc tünetei és jelei

orr orbanc erysipelasAz orbánc fájdalmas bőrvörösséggel kezdődik, mely az arcon egyenlőtlenül terjed és a bőr egészséges részeitől élesen kifejezett, sáncszerűen kiemelkedő széllel különül el. Az állkapocs alatti nyirokcsomók a betegség első napjától kezdve fájdalmasan duzzadtak. Orrvizsgálattal (rhinoskopia) a nyálkahártyák élénkvörösek és érintésre igen fájdalmasak, néha hólyagképződést is látunk.

Az orrmelléküregek gennyesedései, empyemái gyakran okoznak recidiváló, úgynevezett szokványos orbáncot.

A garat és orr erysipelasának oka néha idült mandulagyulladás, tonsillitis is lehet.

Az orbánc az orról az egész arcra is ráterjedhet. A megbetegedett részek környékén, különösen a szemhéjakon erős ödéma képződik, ami miatt az arc felismerhetetlenné válhat. Nem ritkán az orbáncos folyamat a fej bőrére, néha a mellkasra és a hátra is ráterjedhet, majd fel- és lefelé húzódhat a törzsön. Az orbánc a betegség hosszas lefolyása miatt kimerítheti a beteget.

Orrmelléküreg orbánc (erysipelas) kórisméje

GEGEMETSZES tracheotomiaAz orr erysipelasának kórisméje legtöbbször nem okoz nehézséget, mert az arc orbánca vagy megelőzi azt, vagy egyidejűleg fennáll. Az orbánc szövődményei a gyulladásos folyamat tovaterjedése miatt keletkeznek. A bőralatti kötőszövet vénáin át a mélybe terjedve a fültőmirigy gyulladás, mumpsz (parotitis), vagy a szem (orbita) zsírszövetének flegmonéja (phlegmone) fejlődhet ki. A szemgolyó flegmone, az orbita thrombophlebitisét, a szemgolyó elgennyedését és meningitiszt okozhat. Ha az orbáncos folyamat az orr nyálkahártyája mentén a torokba és gégébe terjed, a gége heveny gyulladásos szűkülete fejlődhet ki (strictura). Az állapot azonnali gégemetszést, tracheotomiát tesz szükségessé, és gyakran halállal végződik.

Orrmelléküreg orbánc (erysipelas) kezelése, ellátása

BOROGATAS ARCGYULLADASAz orrmelléküreg orbánc (erysipelas) kezelése során az arcfájdalom, arcgyulladas csillapítására és a bőr feszülésnek megszüntetésére 10%-os ecetsavas glinozem-oldattal végezhetünk borogatást, vagy pedig a megbetegedett bőrterületet kámforolajjal, 5 - 10%-os ichtyol, vagy naftalan kenőccsel kenjük be.

Igen jó eredménnyel alkalmazzák az orbánc és az arcgyulladás kezelésére a különböző fény besugárzást. Ez a metódus önállóan, vagy más eljárásokkal együtt jól használható az orbánc gyógyítására. Az orbánccal megbetegedett részeket minden nap erythema dózissal sugározzák be, egyúttal a gyulladással határos ép bőrrészeket is sugarazzák, 4 - 6 cm távolságig. Elsődleges és elengedhetetlen az orrmelléküreg orbánc (erysipelas) kezelésénél a célzott antibiotikus kezelés.

Bár a magas láz, a kezelés első vagy második napján leesik, a gyógyszert még 2 - 3 napig tovább kell szedni a végleges hatás elérése céljából. Az orbánc kezelésének leghatásosabb gyógyszere a penicillin.

INFÚZIÓS MÉLYHIDRATÁCÓS VITAMIN KEZELÉS, ION PÓTLÁS REHIDRATÁLÁS, IMMUNERŐSÍTÉS, folyadék feltöltés javasolt orbánc betegsében is.

Orrmelléküreg orbánc (erysipelas) megelőző, profilaktikus szabályai

A gennyes orrmelléküreg gyulladás szakszerű kezelése, az orr körüli horzsolások és excoriatiók megszüntetése. Az orrbemenet hámsérülések, excoriatiók a streptococcus fertőzés behatolási kapuját képezhetik, és gyakran vezetnek az orbánc kiújulásához, recidívájához. Az orrmelléküreg és arcüreg orbánc (erysipelas) kezelése kiegészíthető homeopátiás szerekkel.

Bejelentkezés:06-70-635 5576,   Kérjük, hagyjon üzenetet, visszahívjuk!

Összefoglalás: Orrmelléküreg orbánc (erysipelas) arc bőréről terjed az arcüregekre. Az orrüreg elsődleges orbánca ritka Arcüreg és orr orbánc tünetei hidegrázás, magas láz erős fejfájás. Orr orbánc oka a streptococcus fertőzés. Arcüreg orbánc tünetei és jelei fájdalmas bőrvörösség. Orrmelléküreg orbánc megelőzés és kezelése fontos.