Orrbemeneti ekcéma

Orrbemeneti ekcéma (ekzema vestibuli nasi)

INFÚZIÓS KEZELÉS    ←

orr ekcemaA heveny nátha, idült nátha, gennyes orrmelléküreg gyulladás, és az orrgarat gennyes gyulladásai gyakran együttjár az orrból kifolyó váladékkal. A gennyes orrváladék az orrbemenetben, szövődményként és az orr körül az izgatott bőrterületen orrbemeneti ekcémát okozhat. A gyakori orrfújás, orrtörlés, ujjal az orrban történő turkálás elhúzódóvá teheti az ekcémás folyamatot.

Az orr ekcéma és az orr körüli ekcéma a szervezet általános ekcémájának egyik részmegnyilvánulása is lehet.

Heveny orrbemeneti, orr körüli ekcéma tünetei a bőrvörösség, az orrbemenet duzzanata, felületes hámlás, néha hólyagok, savós-véres, vagy gennyes pörkképződés. Az orrbemenet szögleteiben, különösen a bemenet oldalsó szögletében mély és igen fájdalmas, pörkkel fedett repedéseket (rhagad) találunk.

Gyermekeknél a felső ajak és szájszöglet is érintett lehet (száj körüli ekcéma), mert az idült nátha és a megnagyobbodott orrmandula (adenoid vegetatio) miatt állandóan bőséges orrváladék ürül. A száj körüli ekcéma esetén a felső ajak duzzadt, berepedezett és pörkökkel borított.

A krónikus orrbemeneti és orr körüli ekcéma esetében a gyulladásos tünetek nem olyan kifejezettek. Az egész orrbemenetet feszesen tapadó pörkök borítják. Ha a pörköket eltávolítjuk, alattuk éppen olyan berepedéseket találunk, mint heveny, akut ekcémánál.

Az orrbemenet hosszan tartó ekcémás megbetegedése, a bőrben levő repedések révén, fertőzés behatolási kapuja lehet és következményes orr furunkulus, orr orbánc, sőt általános szeptikus megbetegedés fejlődhet ki.

A kórjóslat heveny orr ekcémánál mindig kedvező. Az idült orr ekcémák a helyes kezelési mód mellett szintén gyógyulnak.

Orrbemeneti ekcéma kezelése

orr ekcema szovettanAz orrbemeneti ekcéma kezelésénél elsősorban az ekcémát előidéző ok megszüntetésére kell törekedni (orrmegbetegedések, orrgarat betegségek és melléküreg betegedések). Kis gyermekeknél az orrmandula műtét (adenotomia) többnyire megszünteti az orr ekcéma okát, és az orr körüli ekcéma meggyógyul. Figyelemmel kell lennünk az ekcémás beteg általános állapotának javítására is, ezt vitamin készítmények adásával, fénykezelésessel és megfelelő klimatikus és gyógyfürdőkezeléssel érjük el.

Az orr ekcématózis helyi kezelésének közvetlen célja a pörkök eltávolítása és a bőr felületének megtisztítása. Ezt legjobban akkor érjük el, ha az orrbemenetbe napjában kétszer félórára bármilyen közömbös kenőcsöt, olívaolajat, babaolajba vagy mandulaolajat cseppentünk vagy olajjal átitatott vattatampont helyezünk az ekcémás bőrfelszínre. Helytelen az ekcémás pörkök erőszakos eltávolítása, mert ez fájdalmat, vérzést okoz és a pörkök újraképződését is serkenti.

Az ekcéma heveny, nedvedző alakjainál jó szárító hatású az 1 - 2 százalékos rezorcin borogatás, vagy a 2 - 5 százalékos rezorcin kenőcs.

Idült ekcémás esetekben, ha az alkalmazott kezelés elégtelen, a higanykenőcsök is használatosak. A repedések gyorsabb behámosítására, érzéstelenítés után, 2 - 5%-os ezüst, vagy lápisz ecsetelést is végezhetünk.

Az idült orr ekcéma gyógykezelésénél mindig szem előtt kell tartanunk az általános megbetegedéseket is, mert ezek sok esetben okai az ekcéma hosszan tartó lefolyásának. Az orr körüli ekcéma gyógyulása után is ajánlatos a kenőcsök alkalmazása a recidíva elkerülésére (a bőr normális színének és rugalmasságának visszatértéig).

INFÚZIÓS MÉLYHIDRATÁCÓ, VITAMIN KEZELÉS, ION PÓTLÁS, IMMUNERŐSÍTÉS,REHIDRATÁLÁS, folyadék pótlás és feltöltés javasolt.

Összefoglalás: Heveny nátha, idült nátha oka a gennyes orrmelléküreg gyulladás, orrgarat gennyes gyulladása, ami orrbemeneti ekcémát eredményez. Gennyes orrváladék az orrbemenetben és az orr körül orr ekcémát okoz. Gyakori orrfújás, orrtörlés, ujjal az orrban történő turkálás irritálja a bőrt. Orr körüli ekcéma tünetei az orr bőrvörösség, az orrbemeneti duzzanat, hámlás, hólyagok, savós, gennyes véres pörkképződés. Gyakori orr panasz a fájdalom a pörkkel fedett repedéseknél (rhagad).