Műtétek elhagyásának kockázatai

Az orr műtétek és egyéb sebészeti beavatkozások elhagyásának várható kockázatai

INFÚZIÓS KEZELÉS SZÖVŐDMÉNYBEN   ←

orrmutet muteti kockazatA betegek érthető módon, félnek minden műtéti beavatkozástól és természetesen minden műtéttel kapcsolatos kockázattól.

Bármilyen műtét elhagyásának kockázata attól függ, hogy milyen betegség után indikáltunk műtétet.

Orrmelléküreg polipozis, krónikus rostasejt gyulladás esetén a műtét elhagyása gyakran akut arcüreggyulladáshoz, ill. krónikus orrmelléküreg gyulladásokhoz, középfülgyulladáshoz, gégehuruthoz és légcsőhuruthoz vezethet. A FESS (functional endoscopic sinus surgery) műtét elhagyása károsíthatja a szaglást, alvászavart, depressziót eredményezhet. Az arcüregekből kiinduló gennyes gyulladásos folyamat ráterjedhet a környező szövetekre és struktúrákra. Szövődményként szemüregi tályog, agyhártyagyulladás, flegmone, meningitis, agyi tályog alakulhat ki. A szövődmények következtében látászavar, vakság, bénulások, szerencsétlen súlyos esetben halál következhet be.

Orrmelléküreg sérülések esetén az orr és az arcüregi műtétek elhagyása szövődménnyel és maradandó károsodással járhat. Az orrmelléküreg sérülés nagyságától és elhelyezkedésétől függően különböző funkcionális károsodások alakulhatnak ki. Gyakori átmeneti, vagy állandó kettős látás, látászavar, fájdalmak jelentkeznek. Külső deformitások, arc deformitások, orr deformitások, szem károsodások maradhatnak vissza az indokolt műtétek elhagyása esetén.

ORRMUTET SZOVODMENY KOCKAZATOrrmelléküreg daganata esetén, a jóindulatú daganatos elváltozások, gyakran akut orrmelléküreg gyulladáshoz, ill. krónikus arcüreggyulladásokhoz vezethetnek. Sokszor kialakulhat középfülgyulladás, légcsőhurut, gégehurut. A jóindulatú orrdaganatok műtéti eltávolítása esetén károsodhat a szaglás, alvászavar, depresszió alakulhat ki.

A jóindulatú orrdaganatok növekedési hajlama esetén elpusztulhatnak az orrmelléküregek csontos falai, ami következményes szemészeti, ideggyógyászati, idegsebészeti szövődményeket okozhatnak.

A műtéttel el nem távolított rosszindulatú orrmelléküreg daganatok idővel elpusztítják a környezetüket, a szemet, ráterjedhetnek az agyra, közeli- és távoli áttéteket (metasztázist) okozhatnak. A rákos orrmelléküreg daganatok legyengítik és elpusztítják a szervezetet, amely halálhoz vezethet.

Ha tamponálással és egyéb módon az orrvérzést nem tudjuk csillapítani, akkor műtét életmentő lehet. Az orrvérzést (epistaxis) hagyományosan, tamponálással nem csillapítható orrvérzés esetén szükségessé válhat az arccsonti artériák lekötése. Ha az orrvérzést fő artériáit nem kötjük el, akkor a beteg a vérátömlesztések ellenére is elvérezhet, meghalhat.

Összefoglalás: Orr Műtétek, sebészeti beavatkozások kockázatai az orrmelléküreg polipozis. Krónikus rostasejt gyulladás következménye arcüreggyulladás, krónikus orrmelléküreg gyulladás, középfülgyulladás, gégehurut, légcsőhurut. A FESS műtét elhagyása alvászavart, depressziót okoz, szövődményként agyhártyagyulladás, szemüregi tályog, flegmone, agyi tályog, meningitis, alakulhat ki. A szövődmények következtében látászavar, vakság, bénulások, halál következhet be, maradandó károsodást okozhat.