Krónikus hurutos nátha

Krónikus hurutos nátha, rhinitis chronica catarrhalis simplex

INFÚZIÓS KEZELÉS HURUTOS NÁTHÁBAN   ←

kronikus megfazas nathaA krónikus hurutos náthában az orrnyálkahártya vérbő hiperémiás (hyperaemiás) és egyenletesen duzzadt. A krónikus hurutos nátha, megfázás tünetei nagy vonalakban azonosak a heveny nátha, megfázás tüneteivel, de kevésbé intenzívek és a beteg általános állapotát rendszerint nem befolyásolják. Az orrdugulás fokozódik, ha a beteg hátán vagy oldalán fekszik. Ilyenkor vér tódul az orr mélyebben fekvő részei felé és a kavernozus szövetek véredényei, melyek tónusuk elvesztése folytán ellazult állapotban vannak, megtelnek vérrel s ezáltal az orr eldugul. A másik oldalra fordulva, az orrdugulás a másik oldalra húzódik át. Gyakori hurutos tünet a köhögés. Az orrdugulás okozta légszomj miatt horkolás jelentkezik. Krónikus hurutos náthában az orrváladékozás, orrfolyás többé-kevésbé állandó jellegű. Az idült orr hurut szövődménye lehet a szaglás működésének zavara szaglásromlás, hipozmia, vagy szagláskiesés, anozmia alakjában. A krónikus hurutos nátha gyakori szövődménye a hallás romlása (halláscsökkenés). Az orrnyálkahártya duzzanata fülkürt hurutot és krónikus savós középfülgyulladást (SOM), valamint krónikus nyákos középfülgyulladást eredményezhet.

Krónikus hurutos nátha tünetei, felismerése és jelei

NATHA MEGFAZAS ORRCSEPPA krónikus hurutos nátha felismerése az elülső és hátsó rhinoscopia segítségével könnyen felismerhető. Az idült rhinitis egyszerű és hiperplasztikus (hyperplasticus) alakját úgy különíthetjük el egymástól, hogy az orr nyálkahártyáját érösszehúzó orrcseppel kezeljük. Ha a vazoaktív orrcsepp kezelés után (anaemizálás) a nyálkahártya duzzanata csaknem teljesen visszafejlődik, akkor a nátha egyszerű idült catarrhalis rhinitis.

Ha az orrnyálkahártya összehúzódás az orrcsepp kezelés után csekély, vagy változatlan, az orrkagylótérfogat nem változik, akkor a nátha hiperplaszikus. Az orrnyálkahártya duzzanatának mértékét gombos szondával érintve is vizsgálhatjuk.

Krónikus hurutos nátha kórjóslata

A krónikus hurutos nátha kimenete kedvező, mert konzervatív vagy kisebb sebészeti  beavatkozással, megszüntethetjük az orrnyálkahártya duzzanatát. A krónikus hurutos nátha visszatértét azonban csak akkor sikerül elkerülni, ha nátha okait is sikerül megszüntetni.

Összefoglalás: Krónikus hurutos nátha jellemző tünete az orrdugulás. A krónikus hurutos náthában az orrnyálkahártya vérbő, hiperémiás és duzzadt. A nátha tünetei az orr dugulása, légszomj, horkolás, orrváladékozás, orrfolyás. Az idült orr hurut szövődménye a szaglás zavar, szaglásromlás, hipozmia, szagláskiesés, anozmia. A krónikus hurutos nátha szövődménye a hallás romlás. Az orrnyálkahártya duzzanat következménye a fülkürt hurut, krónikus savós középfülgyulladás, krónikus nyákos középfülgyulladás.