Krónikus atrófiás nátha

Krónikus atrófiás nátha (Rhinitis atrophica simplex)

INFÚZIÓS KEZELÉS KRÓNIKUS NÁTHÁBAN   ←

atrofias kronikus natha Az idült atrófiás nátha, rhinitis atrophica simplex, az orrüreg idült diffúz megbetegedése, mely nemcsak a nyálkahártya, de az alatt fekvő, kötőszövet és csontos orrkagyló részek atrófiájával is együtt jár. Az orrváladék tapadó, nehezen ürül, az orrváladék könnyen beszárad és pörkök képződnek, kellemetlen szag nélkül.

Az atrófiás nátha keletkezését illetően számos elméletet ismerünk, közülük azonban egyik sem magyarázza meg a betegségnél észlelhető összes klinikai tünetet. Néhány szerző azon a véleményen van, hogy az atrófiás nátha mindig a hipertrófiás náthából fejlődik és ily módon annak csak későbbi szakaszát jelenti. Bár a hiperpláziának az atrófiába történő átmenetét nehéz igazolni, összefüggésük mégis lehetséges, mivel a két folyamat egy időben gyakran észleljük.

Bizonyított, hogy néhány porfajta hatására atrófiás nátha fejlődhet ki. Különösen intenzív a szilikát, cement, dohány és néhány más por hatása az orr nyálkahártyára.

Az atrófiás nátha tünetei és felismerése

ORR PISZKALAS NATHAAz atrófiás nátha szubjektív tünetei sokszor jelentéktelenek és a betegeket csak kevéssé nyugtalanítják. Az atrófiás náthás beteg néha fejfájásról vagy a fejben jelentkező nyomásérzésről panaszkodik. Gyakori panasz, hogy az atrófiás náthás beteg orra és torka gyakran kiszárad. Némelykor az atrófiás folyamat kizárólag a porcos orrsövény elülső részére szorítkozik (rhinitis sicca anterior). A betegek gyakran kapargálnak, piszkálódnak az ujjukkal az orrukban, amiatt, hogy a beszáradt pörköket eltávolítsák. Az orrpiszkálással megsérthetik az orrsövényt, amit néha orrvérzés is kísérhet.

Ha az atrófiás orr folyamat a szaglóhámra is ráterjedhet, akkor a szaglás kezdetben gyengül (hipozmia), később teljesen elvész (anozmia). Az orrüreg az orrnyálkahártya és az orrkagylók sorvadása miatt rendkívül tág. A choanákon át az orrgaratba beláthatunk. Némelykor, az alsó orrkagyló atrófiás állapota miatt, a középső orrkagyló relatíve megnagyobbodottnak tűnik.

Az atrófiás nátha kórisméje

Az atrófiás nátha kórisméjét a rinoszkópiás kép és a szubjektív tünetek alapján nem nehéz megállapítani. Az atrófiás nátha kórjóslata a gyógyulást illetően kedvezőtlen. Bár az atrófia legkínzóbb tüneteit könnyen meg tudjuk szüntetni, a nyálkahártya normális működésének helyreállítása nem lehetséges.

Az atrófiás nátha kezelése, gyógyítása

ORR OBLITES ATMOSASAz atrófiás nátha kezelése alapvetően tüneti kezelés, a fennálló száradás és pörkképződés csökkentésére irányul.

Az orr atrófia kezdeti szakaszaiban ingerlő kezelést alkalmazunk, az orrnyálkahártyát naponta jódglicerin oldattal ecseteljük két héten keresztül. Ezáltal a nyálkahártya megmaradt mirigyeinek működését erősítjük. A pörköket tamponálással, közömbös kenőcsökkel vagy az orr öblítésével távolítjuk el. Az orr öblítését fiziológiás vagy lúgos oldattal végezzük. Rhinitis sicca anterior esetében 2%-os sárga higanykenőcsöt rendelünk.

Összefoglalás: A krónikus atrófiás nátha, az orrüreg idült diffúz megbetegedése, tünete a tapadó orrváladék,  pörkök képződés fejfájás nyomásérzés orr szárazság, torok kiszáradás, orrsövény elülső része kiszárad rhinitis sicca anterior. Az orrpiszkálás hajlamosít nyálkahártya atrófiára, mert megsérül az orrsövény, orrvérzés is jelentkezhet. A krónikus atrófiás nátha szaglóhámra is ráterjedhet, szaglás gyengül hipozmia, anozmia.